Khamis, 9 Jun 2011

Tazkirah #59 Bunyi Kaki Kuda masa berjogging.


Lagu mana bunyi tapak kaki kuda masa berjogging? Ke de kut. Ke de kut. Ulang banyak kali, laju2. Ha, ni nak cerita pasal orang yang ada sifat macam bunyi tapak kaki kuda ni. Dah ulang sebut laju2? Jadi kedekut kan? Baik, perhatikan hadis Rasulullah S.A.W. di bawah ni :

Suatu hari Abdullah bin Annas ra. berkata bahawa Nabi S.A.W. bersanda memberitahu Ibnu Abbas dan sahabat yang lain yang berada di sisinya. Rasulullah S.A.W. bersabda yang bermaksud : "Hendaklah kamu semua mendengar sesuatu tentang manusia yang paling jahat di sisi ALLAH?
Ibnu Abbas dan sahabat yang lain berkata, "Beritahulah kami wahai Rasulullah, kami semua ingin mengetahuiya siapakah mereka." Lalu Rasulullah S.A.W. bersabda : "Mereka ialah seseorang yang meminta dengan nama ALLAH tetapi tiada siapa pun yang memberinya, sedangkan mereka mampu berbuat demikian."

Semua kita pernah didatangi peminta sedekah. Tak kira samada yang palsu mahupun yang benar2 memerlukan. Ada antara mereka yang bersungguh2 meminta sehingga terbit kata seumpama : "Encik, bantu saya encik. Demi ALLAH saya perlu duit nak ubat anak saya." Ni bagi yang miskin. Bagi golongan lain, orang kaya, orang sederhana, suma pernah rasa susah dan memerlukan. Apabila diajukan masalah dan pertolongan sampai suatu tahap disandarkan sumpah atas nama ALLAH kerana benar2 memerlukan. Namun, apa tindakan kita? Memberi atau sekadar memerhati? Lebih teruk ditinggalkan si peminta dengan lirikan mata menghina.
Tahukah kita yang berkelakuan negatif ini bakal menyandang suatu pangkat baru sebagaimana Sabda Rasulullah S.A.W. dalam hadis di atas?

Bila seseorang melapik percakapan atau permohonan dengan sumpah atas nama ALLAH ia bukanlah sesuatu yang boleh dipandang mudah. Ia menunjukkan dia benar2 memerlukan. Jadi seharusnya kita bantu apatah lagi kita diberi rezeki yang lebih. Namun diingatkan pula kepada yang menggunakan nama ALLAH untuk mengukuhkan ucapannya, ia tidak boleh digunakan sewenang2nya. Baik, saya bawa kisah si budak lelaki nakal yang mengembala kambing (ramai yang biasa dengar kisah ini). Suatu hari, dia menjerit "Harimau!!!!!Harimau!!!!". Lantas penduduk kampung segera mendapatkannya. Namun tidak ada harimau pun di kawasan budak nakal tersebut. Keesokkan harinya dia melakukan perkara yang sama dan perkara ini berulang2 pada hari seterusnya dan penduduk kampung yang lain sudah mula jelak dengan kelakuan budak nakal tersebut dan tidak mempercayainya lagi. Pada suatu hari, budak nakal tersebut ternampak harimau yang mengintainya dan gembalaannya dari jauh, lalu dia menjerit sebagaimana biasa yang dilakukan untuk mengusik penduduk kampung sebelum ini. Namun seorang pun tidak menolongnya kerana semua menganggap budak tersebut hanya ingin mempermainkan mereka.

Nah, pengajarannya, nama ALLAH bukanlah boleh digunakan sewenang2nya. Dan kita apabila berhadapan dengan orang yang meminta pertolongan dan menggunakan nama ALLAH, janganlah kita anggap dia hanya ingin mempermainkan kerana nama ALLAH bukan boleh digunakan sesuka hati. Senang cerita, hulur ja seringgit dua, niat, ikhlaskan hati derma kerana ALLAH, kalau orang nak tipu ka apa ka, serah saja pada ALLAH S.W.T., Dia Maha Mengetahui :)

Pssssst : Jom pakat2 sedekah :) Elak dari jadi manusia paling jahat. Kalau tak mampu lain cerita.

Tiada ulasan:

 

Wat Kautri?

free counters

C.A. Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template