Khamis, 2 April 2009

MMMAAASSSAAA

MASA...MASA...MASA...
Masing-masing dah tau kepentingan masa. Masing-masing dah tau ALLAH S.W.T. sendiri bersumpah dengan masa. Biarpun pendek ayat dalam surah yang ALLAH S.W.T. bersumpah dengan masa ini, (SURAH AL-'ASR), tapi pengertiannya cukup mendalam. Betapa hebat KALAM ALLAH ni... Penuh rahsia yang hanya dapat dirungkai oleh mereka-mereka yang berfikir.

Bukan hajat ana nak memberi kuliah tentang masa di ruangan ini kerana masing-masing sedia tahu dan ada yang rasa cam boring dengar tentang ini (Wal'iazubillah, Semoga kita terpelihara dari sifat kejelikan terhadap firman ALLAH S.W.T. dalam surah ini), tetapi sebagai nasihat, HARGAILAH MASA, MANFAATKAN IA. As-Sa'ah kassaif (Kata-kata hukama'), maknanya, Masa Ibarat pedang. Jika kita tidak mendahuluinya, tidak menghargainya, ia akan memotong kita. BEWARE OF WAQT!!!

Masing-masing dah tahu peri pentingnya masa, jadi faham-faham ja la na. Tambah-tambah ni akhir zaman. Keberkatan masa semakin berkurang. Bak mafhum hadith Nabi Muhammad S.A.W. dimana d akhir zaman ini, masa setahun ibarat sebulan, masa sebulan ibarat seminggu, masa seminggu ibarat sehari, masa sehari ibarat sejam, masa sejam ibarat semini, masa seminit ibarat sesaat, sesaat ibarat sedetik hingga satu tahap ia seperti percikan api. Makna katanya di akhir zaman kini, keberkatan masa tu semakin berkurang...

Fikir-fikir ja la na.

Jumpa lagi nanti. Maaf, lama sangat hibernate, sibuk dengan tugasan dan kerja-kerja dunia.

Ma'assalamah..

Tiada ulasan:

 

Wat Kautri?

free counters

C.A. Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template