Jumaat, 31 Disember 2010

Tazkirah #24 Lintas Langsung dari Planet Maknasia

Tak mau cakap banyak, maksud ayat dah jelas, tepuk dada, tanya iman :-). Nak pasti, buka al-Quran, cari ayat ni. Rujuk 'Alim 'Ulama' yang benar :-)



Tapi nak sebut gak la. Rancangan ni wujud di alam kejahatan. Terserap dalam dunia nafsu terlahir dalam dunia maknasia (Unknown Planet, hahahahaha). Memaparkan kebahagian pasangan merpati dua sejoli untuk ditatap rakyat maknasia yang lain. Tapi lantak depa la kalau tu ajaran agama di planet tu. Tapi, saya nak ingatkan kepada kita yang beragama Islam, selayaknya suami isteri yang sah memperlakukan apa sahaja namun hanya sesama mereka, bukan untuk tatapan yang lain walaupun muhrim. Sekadar cerita yang tertentu, bukan sembarangan. Kerana ia bakal menggalakkan maksiat. Tak kira la hat tengok tu kahwin ka tak, dosa is dosa laisa pahala. (Laisa tu maknanya bukan). Jadi, mujurlah untuk sapa2 yang beragama Islam di planet tu yang tak menyertai rancangan tu (di planet maknasia). Ok, sekian sahaja lintas langsung dari Unit Berita Cecomel Akidah, Cecomelkan Akidahmu! Saya, Syeikul Jamil, lintas langsung dari Planet Maknasia (Jiran planet manusia).

Rabu, 29 Disember 2010

Tazkirah #23 Tibi oh tibi

Banyak sangat cerita la ni hat dok ganyang golongan Agama. Kononnya hat pakai lebai korup lagi dari hat pakai kot. Ya, tak nafi ada, tapi, bukan semua. Hanya sekadar setitik dua nila yang rosakkan susu sebelanga. Dalam al-Quran sendiri ada sebut tentang golongan munafiq (Ulama'Suu') ini beserta ancamannya. Dan, hasil telahan dan tohmahan secara umum di dada media la ni, memberikan impak yang cukup besar terhadap tanggapan orang awam kepada insan yang 'berkatayap' (Orang 'Alim la). Kenapa tak dispesifikkan terus kepada pelaku yang bermasalah? Sebagai contoh, seorang ustazah membuat onar di tadika. Sedangkan hakikatnya seorang perempuan, yang bukan berkelulusan Pendidikan Islam, mengajar Pendidikan Islam di tadika, membuat onar dengan orang biasa. Kenapa tidak terpampang Guru Tadika tetapi Ustazah Tadika? Baru-baru ini pulak, terpampang lagi di media, Ustaz Cekelat (Bukan tajuk sebenar). Sebelum ini, cerita KarLiisya (Bukan nama sebenar jugak). Ya, memang wujud dalam realiti dunia, namun, apa niat didedahkan bicara-bicara seperti ini? Jawapannya, untuk menyedarkan, hakikatnya, ia menjadi tauladan, sekali gus, menjadi penggalak 'kejadah2' seperti ini untuk terus menjadi yang terhangat di dada akhbar. Sedarlah, petanda Akhir Zaman, Islam kan kembali dagang yang bermaksud Islam itu sesuatu yang asing sebagai mana ia mula-mula disebar oleh Nabi Muhammad S.A.W., ditentang habis-habisan. Kini, kita yang menjadi pemangkin hal ini terjadi. Ya, ia pasti berlaku seperti mana disabdakan oleh Nabi Muhammad S.A.W. sendiri dalam mafhumnya, umat Islam akhir zaman ibarat lauk yang dikelilingi manusia (orang kafir) yang terus-terusan meratah kita, bukti Islam itu kembali dagang. Cuma tempohnya telah dipercepatkan oleh kita sendiri yang menyerlahkan kedagangan Islam! Segala yang dilakukan bukan dicerminkan kepada si pelaku, tetapi kepada aga Islam itu sendiri. Adilkah kita? Tibi antara ulama' dunia sekarang, nah, jawablah!
Kita singkap kembali sejarah, kemunculan zaman gelap dalam peradaban Eropah adalah kerana kekuasaan pihak gereja yang menyimpang dan menggunakan kuasa sesuka hati lantas menjatuhkan peradaban mereka sendiri. Lalu muncullah pejuang-pejuang Renaissance seperti Niccolo Machiavelli 1469-1527 yang kononnya mengasingkan agama dari kehidupan seharian kerana agama hanya melembapkan hasil pendapatan dan kehidupan. Dan wadah Liberalisme ini yang dibawa ke negara kita untuk melucutkan individu beragama terutama agama Islam (Walan tardha 'ankal yahudu walan nasara hatta tattabi'a millatahum) dan Media-media yang memaparkan cerita-cerita beginilah pembuka-pembuka jalan segala ini tertunai. Sekadar tazkirah ringkas untuk renungan bersama.

p/s : Saya budak baru belajar. Dah sepuluh tahun belajar :-), tang mana silap tegur-tegurlah. Tapi pastikan ia silap :-D

Isnin, 27 Disember 2010

Tazkirah #22 Pilih Signboard anda!



Pilih signboard mana hat anda nak letak depan rumah nak elak pencuri?

Nak buat perkataan Mengorbit Cursor mouse di blog anda :-)

Atas permintaan ramai tentang NAK BUAT PERKATAAN TERTENTU DUK IKUT DAN MENGORBIT CURSOR, nah, saya dah bubuhkan tutorialnya.

1. Copy dan paste html script di bawah ke dalam html script baru di
laman anda.

Download HTML Script ni dulu!

2. Kemudian, CTRL+F untuk cari ayat ni "Buh Perkataan yang hangpa nak dia ikut dan pusing2 kursor hangpa di sini" dan tukarkan dengan perkataan yang anda kehendaki. And, save ye, baru preview. Selamat mencuba :-)

Ahad, 26 Disember 2010

500 BLOGGER !


Serba sedikit tentang saya:-
Nama Muhammad Zakwan bin Halim. Asal Parit Buntar, Perak. Masih belajar dan kini sedang menuntut di Institut Pendidikan Guru Kampus Perlis yang dulunya lebih dikenali dengan panggilan Maktab Perguruan Perlis. Ada setahun lagi. Kos Pengajian Agama. Berbekalkan prinsip, Cecomelkan Akidahmu.

Tujuan jadi blogger ni ialah tak lain tak bukan nak luahkan segala apa yang terpendam dalam bentuk tulisan, tak kira la tentang apa, apa pun semua yang saya luahkan, saya cuba sedaya mungkin landaskan dengan ilmu yang benar dan pemerhatian saya dan kita semua selaku orang di bawah. Semoga suara semut kecil ini bakal menyumbang sekelumit keberkatan kepada Maharani Semut yang memimpin :-)

Rehat Minda #1


Cuba teka, kalau benar anda bijak bestari, antara 2 biji telur ini, yang mana jantan yang mana betina. Sertakan email anda. Jawapan akan dikemukakan 2hari akan datang. (Sekadar nak lebarkan ukhuwah, hadiah, kalau ada rezeki lebih, tak berani janji :-) )

Jumaat, 24 Disember 2010

Tazkirah #21 Kacak Luar Kacak Dalam



Assalamualaikum. Ni nak kongsi pasal mengemaskn diri. He3, kongsi hat tok khatib ucap masa khutbah tadi. Mafhum dari sebuah hadith Nabi Muhammad S.A.W., pada satu hari, mai sorang sahabat Baginda S.A.W. ke masjid. Keadaannya seperti tidk terurus (kurang kemas), maka Nabi Muhammad S.A.W. suruh dia pulang ke rumah dan mengemaskan dirinya. Maka pulanglah dia, membersih, bersiap-siap dengan menggemaskan dirinya dan rambutnya disisir rapi. Kemudian, sahabat Nabi Muhammad S.A.W. kembali ke masjid, maka ucaplah Nabi Muhammad S.A.W. berdasarkan mafhum hadith ini (maaf, saya tak hafal dan tak dan salin matannya), tidakkah bagus dengan penampilan ini dari datang dengan keadaan yang tidak terurus, rambut mengerbang seperti syaitan?.
Ha, jadi berdasarkan mafhum hadith ini, ternyata, mengemaskan diri itu amat dititik beratkan oleh Nabi Muhammad S.A.W. sekali gus dituntut Agama Islam ke atas umatnya. Bukan mengemaskan diri dalam urusan solat sahaja, bahkan dalam segala hal, hinggakan tatacara tidur, membuang najis dan lain-lain lagi, segalanya perlu dalam keadaan kemas (hat ni, ada masa kita panjangkan di waktu yang lain :-) ). Tetapi ingat, biarlah kita bersiap, mengemas diri atau apa sahaja dengan niat kerana ALLAH S.W.T., barulah segala yang dlakukan menjadi Ibada;h kepada-NYA. Maka, tak pasai2 dapat pahala percuma. Ingat, niat kerana ALLAH S.W.T., bukan yang lain. Selamat Beramal :-).

p/s: Lagu Senyum Malique ft Najwa :
Kacak luar
Kacak dalam Kacak dengar sini
Kalau saya senyum Awak mesti senyum sekali Kalau kita senyum Semua orang berjangkit Bila semua orang senyum Dunia tiada penyakit
:-)

Isnin, 20 Disember 2010

Tazkirah #20 Ku Punya Jiran Suu'

Assalamu'alaikum. Lama tak menaip. Nak kata kering idea, tak jugak, cuma keadaan tak mengizinkan.

Kali ni nak sentuh pasal jiran. Jiran ni orang yang paling hampir dengan kita, tak kira la tang mana pun kita. Sehinggakan Rasulullah S.A.W. sendiri dalam mafhum hadith Baginda S.A.W. menyatakan betapa acapkalinya Jibril A.S. mewasiatkan kepada Baginda S.A.W. tentang jiran tetangga sehinggakan Baginda S.A.W. merasakan jiran itu mewarisinya iaitu pusaka (sumber). Nak habaq kata jiran ni dekat dan penting bagi kita. Tapi lagu mana pulak dengan jiran suu' iaitu jiran yang jahat? Dalam bahasa yang lembut, jiran yang kurang menyenangkan?


“Empat perkara daripada tanda kebahagiaan ialah perempuan yang solehah, tempat tinggal yang lapang dan jiran yang baik serta memiliki kenderaan yang selesa dan empat tanda daripada keburukkan (kesusahan atau derita) ialah memiliki jiran yang jahat, isteri yang tidak baik, serta tempat tinggal yang sempit dan kenderaan yang buruk” .
(hadith sahih riwayat Ibn Hibban dalam sahihnya no. 4032 dan Abu Nuaim dalam Hilyatul Auliya no. 388 Jilid 8 dan isnad hadith ini sahih dengan menepati syarat Syaikhain diriwayatkan juga oleh Ahmad m/s 1445 Jilid 1 dan Hakim no. 2640 dan Bazzar serta Tibrani dengan lafaz yang hampir sama).(Sumber).

Nah, sengsaralah hidup. Macam yang telah dan sedang kita alami (barangkali). Ada yang mempergunakan kita, menceritakan baik buruk kita dan pelbagai lagi. Apa langkah kita untuk kita ambil semasa meredah lautan kehidupan yang adakalanya dihentam badai yang bernama jiran suu' ini? Yang penting kita mesti ingat, dalam membetulkan yang telah patah, perlulah dengan hati2, agar yang pincang benar2 memahami. Sergahan dan makian takkan beerti, melainkan cara yang berhikmah membela diri. Jadi, sebelum kitamembetulkan ke'mangkuk'kan jiran kita ini, mari kita lihat hak jiran yang mesti kita tunaikan. Iya lah, nak orang hormat kita, kita kena hormat orang dulu kan Nah, hak jiran pada kita :

1. Tidak menyakiti jiran dan memelihara keamanan dengan jiran
2.
Menghormati Jiran dan pengamalan mereka (kehidupan mereka) selama tidak membawa mudharat
3.
Memberi layanan baik dan kasih sayang serta akhlak yang baik dalam muamalah dengan mereka
4.
Membantu dan menolong mereka apabila dalam kesusahan
5.
Menjaga rahsia dan memelihara kepentingan mereka serta tidak berlaku khianat
Jadi, kita perlakukan segala yang selayaknya seorang jiran yang hasan kepada jiran2 mangkuk ini (jika ada), semoga al-mangkuk2 ini nampak adab2 jiran yang sepatutnya. Huh! (panas ni :-) )

p/s : Doa jangan dilupa na. Moga memperolehi jiran yang baik kerana jiran yang baik juga adalah Kurniaan ALLAH S.W.T. Dan ingat, kalau dapat jiran yang buruk, ada hikmahnya, berkemungkinan ALLAH S.W.T. mahu melatih kita sabar dan sebagainya. Apa pun segala yang terjadi ada hikmahnya. Selamat beramal. Ni tengah bergusti dengan jiran ni :-D

Selasa, 7 Disember 2010

:-)

 

Wat Kautri?

free counters

C.A. Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template