Jumaat, 24 Disember 2010

Tazkirah #21 Kacak Luar Kacak Dalam



Assalamualaikum. Ni nak kongsi pasal mengemaskn diri. He3, kongsi hat tok khatib ucap masa khutbah tadi. Mafhum dari sebuah hadith Nabi Muhammad S.A.W., pada satu hari, mai sorang sahabat Baginda S.A.W. ke masjid. Keadaannya seperti tidk terurus (kurang kemas), maka Nabi Muhammad S.A.W. suruh dia pulang ke rumah dan mengemaskan dirinya. Maka pulanglah dia, membersih, bersiap-siap dengan menggemaskan dirinya dan rambutnya disisir rapi. Kemudian, sahabat Nabi Muhammad S.A.W. kembali ke masjid, maka ucaplah Nabi Muhammad S.A.W. berdasarkan mafhum hadith ini (maaf, saya tak hafal dan tak dan salin matannya), tidakkah bagus dengan penampilan ini dari datang dengan keadaan yang tidak terurus, rambut mengerbang seperti syaitan?.
Ha, jadi berdasarkan mafhum hadith ini, ternyata, mengemaskan diri itu amat dititik beratkan oleh Nabi Muhammad S.A.W. sekali gus dituntut Agama Islam ke atas umatnya. Bukan mengemaskan diri dalam urusan solat sahaja, bahkan dalam segala hal, hinggakan tatacara tidur, membuang najis dan lain-lain lagi, segalanya perlu dalam keadaan kemas (hat ni, ada masa kita panjangkan di waktu yang lain :-) ). Tetapi ingat, biarlah kita bersiap, mengemas diri atau apa sahaja dengan niat kerana ALLAH S.W.T., barulah segala yang dlakukan menjadi Ibada;h kepada-NYA. Maka, tak pasai2 dapat pahala percuma. Ingat, niat kerana ALLAH S.W.T., bukan yang lain. Selamat Beramal :-).

p/s: Lagu Senyum Malique ft Najwa :
Kacak luar
Kacak dalam Kacak dengar sini
Kalau saya senyum Awak mesti senyum sekali Kalau kita senyum Semua orang berjangkit Bila semua orang senyum Dunia tiada penyakit
:-)

Tiada ulasan:

 

Wat Kautri?

free counters

C.A. Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template