Isnin, 20 Disember 2010

Tazkirah #20 Ku Punya Jiran Suu'

Assalamu'alaikum. Lama tak menaip. Nak kata kering idea, tak jugak, cuma keadaan tak mengizinkan.

Kali ni nak sentuh pasal jiran. Jiran ni orang yang paling hampir dengan kita, tak kira la tang mana pun kita. Sehinggakan Rasulullah S.A.W. sendiri dalam mafhum hadith Baginda S.A.W. menyatakan betapa acapkalinya Jibril A.S. mewasiatkan kepada Baginda S.A.W. tentang jiran tetangga sehinggakan Baginda S.A.W. merasakan jiran itu mewarisinya iaitu pusaka (sumber). Nak habaq kata jiran ni dekat dan penting bagi kita. Tapi lagu mana pulak dengan jiran suu' iaitu jiran yang jahat? Dalam bahasa yang lembut, jiran yang kurang menyenangkan?


“Empat perkara daripada tanda kebahagiaan ialah perempuan yang solehah, tempat tinggal yang lapang dan jiran yang baik serta memiliki kenderaan yang selesa dan empat tanda daripada keburukkan (kesusahan atau derita) ialah memiliki jiran yang jahat, isteri yang tidak baik, serta tempat tinggal yang sempit dan kenderaan yang buruk” .
(hadith sahih riwayat Ibn Hibban dalam sahihnya no. 4032 dan Abu Nuaim dalam Hilyatul Auliya no. 388 Jilid 8 dan isnad hadith ini sahih dengan menepati syarat Syaikhain diriwayatkan juga oleh Ahmad m/s 1445 Jilid 1 dan Hakim no. 2640 dan Bazzar serta Tibrani dengan lafaz yang hampir sama).(Sumber).

Nah, sengsaralah hidup. Macam yang telah dan sedang kita alami (barangkali). Ada yang mempergunakan kita, menceritakan baik buruk kita dan pelbagai lagi. Apa langkah kita untuk kita ambil semasa meredah lautan kehidupan yang adakalanya dihentam badai yang bernama jiran suu' ini? Yang penting kita mesti ingat, dalam membetulkan yang telah patah, perlulah dengan hati2, agar yang pincang benar2 memahami. Sergahan dan makian takkan beerti, melainkan cara yang berhikmah membela diri. Jadi, sebelum kitamembetulkan ke'mangkuk'kan jiran kita ini, mari kita lihat hak jiran yang mesti kita tunaikan. Iya lah, nak orang hormat kita, kita kena hormat orang dulu kan Nah, hak jiran pada kita :

1. Tidak menyakiti jiran dan memelihara keamanan dengan jiran
2.
Menghormati Jiran dan pengamalan mereka (kehidupan mereka) selama tidak membawa mudharat
3.
Memberi layanan baik dan kasih sayang serta akhlak yang baik dalam muamalah dengan mereka
4.
Membantu dan menolong mereka apabila dalam kesusahan
5.
Menjaga rahsia dan memelihara kepentingan mereka serta tidak berlaku khianat
Jadi, kita perlakukan segala yang selayaknya seorang jiran yang hasan kepada jiran2 mangkuk ini (jika ada), semoga al-mangkuk2 ini nampak adab2 jiran yang sepatutnya. Huh! (panas ni :-) )

p/s : Doa jangan dilupa na. Moga memperolehi jiran yang baik kerana jiran yang baik juga adalah Kurniaan ALLAH S.W.T. Dan ingat, kalau dapat jiran yang buruk, ada hikmahnya, berkemungkinan ALLAH S.W.T. mahu melatih kita sabar dan sebagainya. Apa pun segala yang terjadi ada hikmahnya. Selamat beramal. Ni tengah bergusti dengan jiran ni :-D

3 ulasan:

LoVeGoOd berkata...

hidup brmsyarakat mmg cm2..
saba jelah...hee

KizZ berkata...

Hmmm..biasa lah tu..memang kena banyak bersabar..

jom sini,
www.kizgarden.blogspot.com

CECOMEL berkata...

Yup, cemesytinye :-) Sekadar renungan bersama. (tengah luku kepala jiran).

 

Wat Kautri?

free counters

C.A. Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template