Selasa, 6 Oktober 2009

Kenapa Ibu Menangis ??



Kisah ini bermula pada suatu ketika, ada seorang anak lelaki yang bertanya kepada ibunya. "Ibu,mengapa ibu menangis ?". Ibunya menjawab, "Sebab aku wanita." Saya tidak mengerti," kata si anak lagi. Ibunya hanya tersenyum dan memeluknya erat. "Nak, kamu memang tidak akan mengerti......"
Kemudian, anak itu bertanya kepada ayahnya. "Ayah,mengapa ibu menangis ?"

Sang ayah menjawab, "Semua wanita memang menangis tanpa ada alasan."

Hanya itu jawapan yang dapat diberikan oleh ayahnya. Lama kemudian, si anak itu menjadi remaja dan tetap bertanya-tanya, mengapa wanita menangis. Pada suatu malam, ia bermimpi dan mendapat petunjuk daripada Allah mengapa wanita mudah sekali menangis. Saat Allah menciptakan wanita, DIA membuat menjadi sangat penting. Allah ciptakan bahunya,agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya. Walaupun, bahu itu cukup nyaman dan lembut untuk menahan kepala bayi yang sedang tidur.


Allah berikan wanita kekuatan untuk melahirkan zuriat dari rahimnya.Dan sering kali pula menerima cerca daripada anaknya sendiri tatkala si anak kian dewasa......Allah berikan ketabahan yang membuatnya tetap bertahan, pantang menyerah di saat semua orang berputus asa.


Wanita, Allah berikan kesabaran, untuk merawat keluarganya walau letih,sakit, lelah dan tanpa berkeluh-kesah. Allah berikan wanita, perasaan peka dan kasih sayang untuk mencintai semua anaknya, dalam situasi apa pun. Biarpun anak-anaknya kerap melukai perasaan dan hatinya.


Perasaan ini memberikan kehangatan kepada anak-anaknya yang ingin tidur. Sentuhan lembutnya memberi keselesaan dan ketenangan. DIA berikan wanita kekuatan untuk membimbing suaminya, melalui masa kegetiran dan menjadi pelindung baginya. Bukankah tulang rusuk suami yang melindungi setiap hati dan jantung wanita ? Biarpun lahir wanita dek kerana satu rusuk lelaki, namun yang satu inilah menjadi pembantu utama dalam perjuangan si jantan mithali.


Allah kurniakan kepadanya kebijaksanaan untuk membolehkan wanita menilai tentang peranan kepada suaminya. Seringkali pula
kebijaksanaan itu menguji kesetiaan yang diberikan kepada suami agar tetap saling melengkapi dan menyayangi.

Dan akhirnya, Allah berikannya airmata agar dapat mencurahkan perasaannya...

Inilah yang khusus Allah berikan kepada wanita, agar dapat digunakan di mana ia inginkan.

Hanya inilah kelemahan yang dimiliki wanita, walaupun sebenarnya, airmata!

" Ini airmata kehidupan."


p/s: WAHAI IBUKU, TERIMA KASIH YANG TAK TERHINGGA KERANA MEMBESARKANKU DAN ADIK-BERADIK YANG LAIN WALAU KADANG-KALA DEK KARENAH PELBAGAI PERNAH JUA TUMPAH AIR MATAMU. AMPUN SEGALA SALAH SILAP PERLAKUAN DAN TUTUR KATA KAMI SEDARI DULU HINGGA KINI. KUTUJUKAN JUA GARAPAN INI BUAT AYAHKU YANG SALING TAK TUNPAH PENGORBANANNYA SEPERTI IBUKU... YA ALLAH, DAHULUKAN AKU MENDAHULUI SEMUA YANG KU SAYANG, KERANA AKU TIDAK PUNYA KEKUATAN KEHILANGAN SEMUA YANGKU SAYANG ... AMEEN YA MUJIBASSAILIIN ...

2 ulasan:

::Mish ShaZz:: berkata...

wanita kekuatan lelaki...semoga sy jadi wanita yang tabah

CECOMEL berkata...

AMEEN SUMMA AMEEEN :-)

 

Wat Kautri?

free counters

C.A. Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template