Ahad, 17 Mei 2009

Hitamkan!Hitamkaaan!!!!



Musimnya dah tiba. Musim apa? Tidak lain tidak bukan ialah musim peperiksaan bagi kami guru-guru pelatih Institut Pendidikan Guru Malaysia di serata kampus. Kekadang terfikir, orang zaman sekarang belajar berbeza dengan yang terdahulu terutama dalam aspek matlamat. Saya tidak pasti sama ada anda yang membaca ni bersetuju dengan pendapat saya bahawa kita sekarang belajar semata-mata untuk untuk peperiksaan bukannya untuk dijadikan bekalan di hari kemudian. Buktinya, cuba kita tanya sahabat-sahabat kita di mana-mana institusi pengajian tinggi apakah masih mereka ingat perkara yang telah mereka pelajari dahulu? Melainkan jawapannya tidak! Jika ada pun hanya yang berkaitan dengan pekerjaan atau bidang yang mereka ceburi kini. betul atau tidak, cubalah berinteraksi dengan taulan tentang ini. Begitu juga halnya dengan telatah manusia kini yang mengerjakan sebarang pekerjaan hanya untuk kehidupan kini dan yang dikehendaki yang bersifat sementara dan pastinya seratus peratus tentang dunia. Bukan semua, tetapi sebahagian besarnya. Semua gila mengejar pangkat, nama, harta dan sebagainya yang hanya bersifat material yang pastinya tidak kekal. Tidakkah kita kenang kembali firman Allah S.W.T. di dalam Surah Al-Qiyamah; ayat 36 berikut:

Maksudnya : Adakah manusia itu mengira bahawa dia ditinggalkan begitu sahaja (dijadikan sia-sia dengan tidak mempunyai apa-apa matlamat, tujuan dan perhitungan di sisi Allah S.W.T.
Ya, hal dunia tidak boleh diketepikan, tapi bukan untuk diambil semuanya, sehingga perkara yang PASti berlaku di kemudian hari, kita abaikan, bukan hanya menutup sebelah mata, bahkan sudah buta dengan dunia. Lupakah janji-janji kita semasa di dalam rahim ibu pada DIA,ALLAH yang antaranya adalah pengabdian hanya padanya. Jadi fikir-fikirkanlah. Hitamkan ruang mana yang kita berkenan untuk hari muka! Syurga atau NERAKA!!!!
Hitamkan!Hitaaaaaaaamkan!!!!

2 ulasan:

Mak Jemah berkata...

jawab pekse elok2
gud luck

CECOMEL berkata...

TQ :-)

 

Wat Kautri?

free counters

C.A. Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template