Sabtu, 12 September 2009

Aku sakit dalam Ramadhan...



Tajuk ini bukan ku garap sebagai pengsangsian buat umat tentang Ramadhan, tetapi menceritakan kesangsian Ramadhan pada umat!

1. Mafhum sebuah hadis yang popular pada kita berkenaan Ramadhan, iaitu, "Pada permulaan 10 Ramadhan itu, Rahmat, 10 pertengahannya Maghfirah, dan pada 10 yang terakhir 'itqum minan nar' (pembebasan dari neraka)". 3 siri Ramadhan ini menuntut kita makin kerap ingat DIA, makin tega dalam puasa, bukan sekadar lapar dahaga, bukan jaga segala ada siang harinya sahaja, BAHKAN 3siri ini menuntut kita kuat dalam beribadah. Namun, AKU SAKIT DALAM RAMADHAN tatkala 3siri ini songsang jadinya. Umat nafi hadis ini? nak ku kata 'Ya' bila Masjid mula kembali pada keadaan sebelum puasa. Umat makin susut entah ke mana. Tok Imam garu kepala, tapi gatal tiada hilangnya. Ni nak tanya, "mana pi semua orang?" AKU SAKIT DALAM RAMADHAN!

2. Masing2 tahu yang masjid itu Rumah Allah, bukan rumah kita. Tapi AKU MAKIN SAKIT DALAM RAMADHAN. Sebab ku sangka aku bakal terubat dengan wajah masjid yang baru dan berbeda dari wajah dalam bulan selain Bulan RAHMAT ini. Mana kan tidak, wajah masjid sugul dalam bulan2 yang lain melainkan Hari Jumaat. Namun di kala malam bulan Ramadhan, masjid acapkali tersenyum dengan Penghuni yang ramai. Namun senyuman itu hambar. Bukan sekadar hambar dek kerana umat makin kurang, tapi hambar menanti bala mendatang. Sudah ku sakit punca umat yang datang tiada bertandang menjengah perut masjid, sekadar syarat penuhi jemputan masjid di Bulan Rahmat in, bahkan aku sakit bila perut masjid seolah-olah ingin muntah kembali umat di dalam. Umat tidak pandai menjaga hati masjid. Umat lupa masjid bukan rumah umat. Biar anak-anak piung sana piung sini nikmati suasana indah dalam perut masjid, lari ke hulu ke hilir dengan teman ukur masjid, sedang penjaga2 umat ini kusyuk di barisan hadapan berjuang menongkah badai nafsu, berperang dengan diri sendiri, nak tambah pahala percuma di Bulan Ramadhan ini. Alasan, ala, budak2, biar ja la. Umat ini lupa di mana mereka. Rintih masjid, "Maat, oo umaaat, ni Jid sedih maaat. Maat nampak khusyuk kat depan (walhal tidak), maat tak nampak ka anak maaat. Ganggu saudara2 mat yang lain. Deme pun nak buat amei juge mat'" (Mungkin ni antara rintihan masjid2 di tengah Perak. Masjid lain ikut loghat deme la). Masjid cakap lagi, "mat ni, beranak aje pandei, jagenye haram idok. Mangkor. Gamak ke maleh jage anok kat masjid ni, nu,tinggei aje deme kat ghumoh. Hai maat, taku kaghang maghi nak beramei, tapi dapat dose belake.. Maat, o maat." Ini yang tambah SAKIT AKU DALAM RAMADHAN!

3. Cukup, aku dah larat tanggung SAKIT ku ini.......... "Ya ALLAH, ampunkan diri ini andai termasuk dalam Umat ini yang tidak langsung pandai menjaga hati masjid." Kepada masjid,"Jid.....Maafkan diri ini jika aku menurut Umat yang mencarik senyummu di kala Ramadhan". Buat Umat,"mat, AKU SAKIT DALAM RAMADHAN KERANA kamu!" Berubahlah..."

Tiada ulasan:

 

Wat Kautri?

free counters

C.A. Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template