Jumaat, 8 Januari 2010

Tazkirah #2 KISAH BAJU


Renung-renungkan kisah kiasan dibawah. Saya olah ia dari blog Ikatan Mahasiswa Pendidikan Islam (IMPI) Perlis, iaitu persatuan yang menaungi pelajar jurusan Pendidikan Islam di sini, Institut Pendidikan Guru Malaysia Kampus Perlis.

Kita ada sehelai baju putih yang kemas buatannya baik kondisinya. Maka kita letak ia di dalam sebuah almari bagi menjaga sambil menyimpan ia bagi mengelakkan ia dicemari.

Suatu ketika, seseorang meminjam ia dari kita. Cukup masanya, dia pulangkan baju tersebut seperti sedia kala, bersih tanpa cacat cela. Masih putih. Kita rasa cukup gembira lantas ambil ia dengan rasa hormat lantas meletakkan ia di dalam almari seperti sebelumnya.

Selang beberapa ketika, datang seseorang yang lain pula untuk meminjam baju yang sama. Kita berikan. Cukup tempoh pinjaman baju tersebut, si peminjam pulangkan kembali, namun berlainan keadaannya dari peminjam yang sebelum ini. Baju itu dipulang dala hal keadaan kotor terpalit itu ini bahkan ada palitan yang mula mengeras pada baju tersebut. Kita terima juga walau hati terluka. Kita ambil baju tersebut biar hati sedikit terluka, kemudian segera membasuh ia dengan kadar yang setimpal kedegilan kotoran yang mewarnai entah apa jenis corak pada baju tersebut. Selesai baju itu dibersihkan dan dijemur, ia kembali pada asalnya, putih melepak, harum dan cantik sepeti dahulu. Kemudian kita terus menyimpannya ke tempat seperti sebelumnya.

Beberapa hari kemudian, datang seseorang yang lain buat kali ketiga meminjam baju yang sama dan kita berikan. Kali ini, setelah baju tersebut dipulangkan, hal keadaannya sangat teruk tidak terbanding teruknya dengan pulangan si peminjam sebelum ini. Bahkan koyak sana sini. Besar ada kecil sudah pasti ada carik pada baju tersebut. Kita ambil dan kali ini tampak wajah berubah airnya, kemerahan memendam seribu satu amarah yang tidak terhingga dek kerana pengkhianatan si peminjam tersebut. Tanpa bertangguh lagi kita ambil baju tersebut dan tepat balingan gumpalan baju tersebut memasuki tong sampah, tempat berhimpunnya segala kehinaanyang tiada tara.


Baiklah, kisah di atas menggambarkan tiga situasi berbeza. Dapatkah kalian huraikan perkara tersebut?
Tidak mengapa, biar saya rungkaikan persoalan di sebalik kisah ini. Kita kiaskan sebagai yang berikut:

Allah S.W.T. jadikan kita sebaik-baik kejadian. Sepanjang ruh dipinjamkan kepada kita kita manfaatkan hanya dengan perkara-perkara yang baik. Maka purata amalan yang kita lakukan setelah dinilai dan dilakukan perkiraan yang optimum kejituan dan kepastian hasil operasi kira-kira tersebut, nyata menunjukkan hasil yang positif. Ruh kita kembali ke Hadrat Sang Pencipta dengan baik keadaannya seperti dipinjamkan dulu, bak kain puti. Maka Allah S.W.T. letakkan ia di tempat yang baik-baik dan pasti tempat itu ialah Syurga. Ini bagi kisah dalam situasi yang pertama.

Namun dalam situasi yang kedua, Allah S.W.T. pinjamkan kita ke dunia dalam rupa asal yang indah, namun sepanjang hayat kita ada onar-onar yang kita katakan kotoran yang terpalit pada kita sebagaimana cerita, kita kembali kepada Sang Pencipta dalam hal keadaan yang kotor. Pasti sebelum Allah S.W.T. menyimpan kita, Allah S.W.T. akan 'MEMBASUH' kita terlebih dahulu dengan mesin basuh berapi yang panasnya tiada tolok bandingnya dengan bahang kepanasan di dunia bahkan panas dunia hanya satu juzuk kecil dari bahang panas mesin basuh Allah S.W.T. (INI BUKAN MENGGAMBARKAN ALLAH S.W.T. SEPERTI MAKHLUK, TETAPI IA SEKADAR KIASAN UNTUK NASIHAT, BUKAN BID'AH ATAU WAHABI NA!). Setelah selesai, kita kembali seperti fitrah barulah layak kita disimpan di 'Almari' yang selayak dengan 'HASIL BASUHAN' Allah S.W.T.

Dan akhir sekali bagi kisah di dalam situasi ketiga, kita lahir ke dunia setelah terpatri tandatangan kita setuju dengan terma-terma yang Allah tetapkan untuk membolehkan kita menjengah ke dunia seketika. Namun, dalam tempoh masa jengahan yang singkat itu, kita randuk segala jenis ranjau dan duri. Hinggakan compang-camping diri kita. Hidayah di depan mata kita hiraukan bahkan kita menentang hadirnya petunjuk Allah S.W.T. bagi membawa kita kembali kepada landasan yang benar. Maka, pengakhiran kita di dunia, menampakkan kepulangan kita pada Allah S.W.T. dalam rupa paras yang cukup menjijikkan, berlubang sana sini diri kita, hamis jangan dikenang, manakan tidak, lopak jahiliyah mana yang tidak kita redah, terseradung dan tersungkur tiada terkira namun terngadah tidah sekali, rela diri dalam kancah kekafiran. Sudah pasti Allah S.W.T. akan campakkan kita ke dalam tong sampah (NERAKA) yang terhina dan paling menyeksakan. Bukan untuk kebali di simpan kita, namun penghapusan yang tiada akhirnya!NA'UZUBILLAHI MIN ZALIK! Maka segeralah tersedar dari lena. Bukan sahaja kalian, bahkan si peminjam nyawa yang sedang dan telah menaip tazkirah yang dipanjangkan oleh sahabat sebelumnya.


Tiada ulasan:

 

Wat Kautri?

free counters

C.A. Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template