Jumaat, 22 Julai 2011

Guru #5 Pelan Murid

Bagi teori peribadi pertama yang saya hasilkan bagi sesi praktikum ini, saya namakan Pelan Kedudukan Murid. Pelan ini adalah rajah gambar dalam bentuk pelan iaitu gambar daripada atas yang menunjukkan kedudukan murid. Pelan ini adalah mudah. Ia terhasil disebabkan oleh pengamatan saya terhadap kelemahan saya untuk mengingat nama-nama murid biarpun dalam tempoh yang lama. Maka terhasillah idea untuk penghasilan teori peribadi ini iaitu untuk membolehkan guru lebih mudah mengingati nama murid dan dalam masa yang sama kedudukan murid. Namun, apakah kelebihan seorang guru mengetahui nama murid?

Terdapat banyak kelebihannya, antaranya ialah dengan menyebut nama murid tanpa perlu memandang ke arah murid, Maka murid akan sentiasa bersedia untuk sebarang kebarangkalian namanya dipanggil guru. Jadi tidak akan ada murid yang tidak menumpukan perhatian kerana apabila diajukan soalan dan ditujukan terus kepada murid-mrid tertentu, mereka sudah bersedia dengan jawapannya.

Selain itu, apabila guru dapat mengingati nama murid itu, ia akan menjadi suatu penghargaan secara tersirat dalam diri murid. Mereka akan berasa senang kerana kewujudan mereka dirasai dan sentiasa diperhati. Maka lebih mudahlah guru untuk mendekati murid sekali gus dapat mengetahui permasalahan yang dihadapi murid lalu mencari dan berusaha sekadar termampu untuk membantu murid menyelesaikan dan meringankan bebanan murid sama ada dalam hal persekolahan mereka mahupun di luar waktu persekolahan mereka.

Tiada ulasan:

 

Wat Kautri?

free counters

C.A. Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template