Sabtu, 2 Julai 2011

Tazkirah #64 Mimpi Buruk


ZZZZZZ. Arghhhhh... Oh, bermimpi rupanya. Huh, penat sungguh lari tadi. Gila punya anjing. Tak pasal2 dia kejar. Aku tak buat apa pun! Nasib baik mimpi.

Ini contoh bila kita tersedar dari mimpi2 yang tak berapa enak. Orang tua2 dulu kata 'ni mesti tidur tak basuh kaki'. Jangan salah faham. Itu hanyalah kiasan orang tua2 dulu yang kaya dengan kata2 yang berlapik. Mereka ingin mendisiplinkan anak2 mereka. Sebagai contoh dalam situasi kiasan ini, mereka ingin dalam keadaan yang bersih, tidur pun mestilah bersih bagi mengelakkan penyakit yang datang dari bakteria-bakteria yang melekat di kaki sebelum kita ke tempat beradu. Maklumlah, bila dah tidur mana nak rasa apa, kadang2 kaki masuk mulut pun kita tak sedar. Tu tak kira tangan pulak merayap tak ketahuan hala.

Baik, kembali kepada topik kita iaitu mimpi yang tak best. Saya juga pernah mengalaminya. Kadang2 meremang jugak. Apa2pun, itu semua adalah gangguan syaitan yang selalu kalangan kita sebut mainan tidur. Ini adalah berdasarkan maksud hadis Rasulullah S.A.W. yang berikut:

"Dari Abu Sa'id al-Khudri r.a. bahawasanya dia mendengar Nabi S.A.W. bersabda : Apabila salah seorang di antara kamu sekalian bermimpi dengan impian (mimpi) yang disukainya maka sesungguhnya impian itu dari ALLAH Ta'ala. Oleh kerana itu, hendaklah dia memuji kepada ALLAH dan menceritakan kepada orang lain. Dalam riwayat lain dikatakan : janganlah dia menceritakan impian itu kecuali kepada orang yang disukainya. Dan apabila dia bermimpi dengan impian yang tidak disukainya maka sesungguhnya impian itu dari syaitan maka berlindung dirilah dari kejelekan impiannya dan janganlah ia menceritakan impian kepada siapapun juga kerana impian itu tidak akan membahayakan dirinya.
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Jadi jelas berdasarkan maksud hadis ini ianya hanyalah gangguan dari syaitan.

NAMUN, BAGAIMANA KITA MENGHADAPI MASALAH MIMPI SEPERTI IN?

Maksud hadis yang seterusnya menjawab persoalan di atas :

"Dari Abu Qatadah r.a. berkata Rasulullah S.A.W. bersabda: Impian (mimpi) yang bagus ---dalam riwayat yang lain dikatakan; impian yang baik --- itu dari ALLAH, dan impian yang jelek itu dari syaitan. Oleh kerana itu, siapa yang mimpi sesuatu yang tidak disenanginya maka hendaklah dia bertiup ke sebelah kiri tiga kali, dan hendaklah dia berlindung diri dari syaitan (membawa ta'awuz ~ A'uzubillahi minassyaitanir rajim). Sesungguhnya impian itu tidak akan membahayakan dirinya."
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Dalam hadis yang lain pula menyatakan meludah~isyarat meludah (khabar dari guru saya) ke kiri sebanyak tiga kali dan berta'awuz. Ia berdasarkan maksud hadis yang berikut :

"Dari Jabir r.a. dari Rasulullah S.A.W., Baginda bersabda : Apabila salah seorang di antara kamu sekalian itu bermimpi dengan sesuatu yang tidak disenanginya maka hendaklah dia meludah ke sebelah kiri tiga kali, dan hendaklah dia berlindung diri kepada ALLAH dari gangguan syaitan (membaca ta'awuz) tiga kali, serta hendaklah ia berbalik dari tidurnya yang semula."
(Riwayat Muslim)

Nah, jelas sekali penerangan Rasulullah S.A.W. dan saya simpulkan sebagaimana di bawah cara2 menghadapi mimpi yang tidak menyenangkan :

1. Meniup/ meludah (isyarat) ke sebelah kiri sebanyak tiga kali.
2. Berta'awuz (membaca ) sebanyak tiga kali.
3. Jika Subuh lambat lagi masuk, sambunglah kembali tidur anda yang terganggu.

TAPI INGAT, kalau tidur tu waktu siang, tak payah sambunglah, sebab tak elok tidur time siang melainkan tidur sunat sebelum masuk waktu Zohor. Itupun tengok dulu Fiqh Aulawiyyatnya (keutamaan atau prioriti), misalnya waktu sebelum tu ada kuliah ka, kelas ka, kerja penting tak pun tengah memandu ka, tak payah la tidur, maka KEUTAMAANNYA adalah terhadap kerja yang sedang kita lakukan pada masa itu.

Sekian sahaj buat kali ini, renung2kan, selamat beramal :)

2 ulasan:

Anak Ulu Cheka berkata...

satu perkongsian yg menarik tq :)

CECOMEL berkata...

Sebar2kanlah na AUC.

 

Wat Kautri?

free counters

C.A. Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template