Selasa, 10 Mei 2011

BUAT KE-2 KALINYA, DENGAQ SINI ORANG2 PERLIS!


Dia mai dah! Dia mai dah! kali ni koi banyak! Tak sia-sia kita sabaq dengan segala ujian cuaca panas dan bah hari tu ni. Dia mai juga akhirnya. Semua Kuasa ALLAH S.W.T. Mai dah wei. Hat mana duk jauh tu, meh balik keh. Rugi, setaun skali! Mai keh.

Apa hat dah mai ni Ustaz Cecomel? Ha, ni nak habaq bagi, dah seminggu Harum Manis dah jengui kat Perlis ni. Sebelum ada hat hangkut bok pi ke lain, mai la balik, sambil2 jenguk Mak Ayah kita kat kampung ni.

Dah kepada penanam2 dan penjual2, tak lupa juga kat peraih2, tolong jangan kenakan orang yang nak beli harum manis anda. Jangan penaya. Tak mewah pun kalau duit berkepol-kepol. Koi teruk ada la.

Hadis riwayat Hakim bin Hizam ra.: Dari Nabi saw. beliau bersabda: Penjual dan pembeli memiliki hak pilih selama belum berpisah. Apabila mereka jujur dan mau menerangkan (keadaan barang), mereka akan mendapat berkah dalam jual beli mereka. Dan jika mereka bohong dan menutupi (cacat barang), akan dihapuskan keberkahan jual beli mereka (Shahih Muslim No. 2825) Diambil dari http://www.pkesinteraktif.com/edukasi/hikmah/694-anjuran-jujur-dan-larangan-menipu-dalam-jual-beli-.html


Psssssst : Jangan penaya kami hat nak beli ni. Hari tu ni tengok ada hat tekan, sekilo RM 12 hinggit!!!!!!! Renung2kan Hadis di atas, Selamat Beramal.

Tiada ulasan:

 

Wat Kautri?

free counters

C.A. Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template