Ahad, 15 Mei 2011

WARKAH AKASYAH CONTEST : GURUKU PENYUMBANG ILMU


Assalamualaikum. Demi menyahut niat murni CIK AINOL yang nak himpunkan seberapa banyak luahan penghargaan anak murid kepada gurunya, saya nak singkap balik tabir silam semasa saya di bangku sekolah, saat tinggi paras pinggang orang dewasa, Sekolah Kebangsaan Permatang Tok Mahat namanya. Lokasi Nibong Tebal, Pulau Pinang,. Sekarang dah gah namanya selepas dinobatkan sebagai Sekolah Harapan Negara Tahun 2005.
Kembali kepada cerita asal, guru yang paling saya ingat (yang lain pun ingat sangat) namanya Cikgu Mat Saad. Kurus sosok tubuh insan guru ini, kecil hampir melidi tetapi jangan dicari murid yang senyum ketika insan guru ini menjengah kelas. Nak main? Lagi la. Silap hari bulan, bukan dapat cop lima jari, lekat kat dinding pun pernah. Cikgu ini menggalas amanah mengajar subjek Matematik untuk murid tahap dua (mungkin sebab murid tahap dua ja yang mampu menghadapi segala macam perasaan semasa dalam kelas guru ini. He2).
Walau bagaimanapun, sedikit aneh, saya sayang cikgu ni. Sama macam kawan-kawan yang lain. Sebab bila di luar sekolah, 100% lain cikgu ni. Baik sangat2. Senyum? Sampai telinga. Cuma dalam kelas ja. Itu pun dengan kelas yang murid bermasalah sahaja. Dalam kelas saya kadang-kadang ja menyinga. Cuma satu prinsip dia, jangan cari masalah, hormat guru dan hormat ilmu.
Pengalaman yang tak boleh nak dilupakan dengan Cikgu Mat Saad ni? Ya, semestinya terpahat bila tangan dah berbirat, pipi dah berbekas. Salah saya juga, sapa suruh nakal. Kerja rumah pula hanya tinggal kerja di rumah, sampai sekolah, kerja tiada. Ha3. Apa pun, terima kasih Cikgu, Terima Kasih tak terhingga. Sekarang saya atas jalan yang dulu cikgu lalui dan jalan itu sedang saya harungi. Kini baru saya faham tingkah cikgu dulu kerana ia menjadi tingkah saya kini :)

Selamat Hari Guru 2011 buat semua :)

2 ulasan:

Noor Syakila berkata...

dah baca..hehehe..follow me back!!..dah follow u..

CECOMEL berkata...

Dah baca :)

 

Wat Kautri?

free counters

C.A. Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template