Khamis, 12 Mei 2011

Tazkirah #57 Adakah orang atas akan datang semua ber"bin" dan ber"binti"kan Abdullah?


Setiap 17 minit seorang anak luar nikah dilahirkan di Malaysia. Berdasarkan kepada laporan rasmi, Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), 2008, melaporkan terdapat lebih 257,000 sijil kelahiran didaftarkan tanpa catatan nama bapa, sejak tahun 2000 hingga pada bulan Julai 2008. Ini bermakna secara purata, ,500 kes anak luar nikah direkodkan pada setiap bulan atau 83.3 kes pada setiap hari. Jika diunjurkan lagi, satu kes pendaftaran anak luar nikah berlaku dalam setiap 17 minit 17 saat!
Dan baru-baru ini saya menghadiri suatu majlis ilmu, penceramahnya menyatakan maklumat terkini dikeluarkan JPN, bayi luar nikah lahir setiap 15 minit. Dan terkini yang saya baca di laman web (maaf tak ingat urlnya), maklumat baru setiap 11 minit.
Biarlah berapa pun angkanya, yang pasti, apa yang direkodkan terus meningkat datanya.
Berkata Saidina Umar al-Khattab yang bermaksud nak lihat kepimpinan akan datang lihatlah pada syabab/ pemuda zaman kini.
Nah, mendengarkan kata-kata ini, kita sepatutnya jadi takut. Kita hidup di zaman pemuda pemudi yang semakin liar. Antara buktinya yang telah saya nyatakan di atas. Apa wajah dunia masa umur kita 10 20 tahun nanti? Dengan lambakan anak luar nikah ini, apa kita akan lihat semua yang di atas ber'bin' dan ber'binti'kan Abdullah? Bukan salah gelaran atau nama Abdullah. Suci benar maksudnya. Tetapi perbuatan yang haram yang mencalit arang pada kalimah Abdullah.
Ya, Islam semakin menuju dagang. Islam kembali dihurung gersang silam. Dan dabiklah dada, kita yang realisasikannya. Renung2kan tazkirah ringkas ini, dan buatlah perubahan sekadar kuasa yang kita ada.

Sumber :
http://ijoks2009.blogspot.com/2010/08/setiap-17-minit-seorang-anak-luar-nikah.html
http://berita-harian-online.com/statistik-anak-luar-nikah-di-malaysia/

Tiada ulasan:

 

Wat Kautri?

free counters

C.A. Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template