Jumaat, 8 Julai 2011

Tazkirah #66 Lembutnya air


Terbaca Solusi isu 33, artikel yang diutarakan oleh Ketua Editornya sendiri, Syeikh Pahrol, memetik secangkir kisah perpaduan dalam kalangan kita. Biarpun dengan lantang kita menyuarakan kesatuan antara kita yang unik dengan variasi samada dari sudut anutan agama, warna kulit, amalan budaya dan lain-lain lagi, namun, di sebalik tirai hakikat yang terhijab, masih ada rencana tersirat demi menjaga kedudukan masing-masing. Seolah-olah segala laungan yang bergema atas kalimah perpaduan hanya gerak tari watak-watak wayang kulit.

Bukan hajat saya mengulas lebih lanjut tulisan Syeikh Pahrol, mana mungkin ia berlaku, jauh benar ketinggian ilmu penulisan yang dimilikinya. Namun, saya tertarik dengan kiasan beliau tentang perpaduan antara kita yang dimpamakan sebagai sebuah binaan. Ya, sebuah binaan tercipta dari pelbagai material samada ianya terlihat mahupun tidak seusainya ia dibina. Yang pelbagai rupa. Ada yang keras iaitu batu, ada yang tahan lentur, iaitu besi, ada yang menceriakan dengan waran iaitu cat dan macam-macam lagi bahan binaan yang digunakan. Semua ini bersatu hanya dengan hadirnya elemen lembut iaitu air.

Airlah yang mampu mengauli rempah ratus pasir untuk menghasilkan simen. Lalu ditautkan bata dengan bata menjadi dinding yang melindungi orang yang mendiaminya, ditautkan bata dengan besi untk menguatkan sendi-sendi dan menjadi tiang bangunan agar kekal tega berdiri tanpa rasa takut menyembah bumi. Percaya atau tidak, ia hanya mampu disatukan dengan elemen yang lembut. Namun, jangan dipandang sebelah mata kudrat air yang lembut itu kerana terbukti air itu mampu menyatukan elemen yang keras sifatnya.

Begitulah dalam memupuk kesepaduan antara kita. Kita ini ibarat sebuah bangunan yang ada antaranya keras jiwanya, kuat kepercayaan dan keyakinannya. Ada juga yang tahan lentur bagai besi. Namun untuk membina sebuah bangunan yang kukuh, mesti disertai sifat kelembutan. Itu kemampuan air yang positif. Kemampuan yang negatifnya pula, air mampu membinasakan segala objek dilaluannya. Buktinya jelas kelihatan baru-baru ini dek bencana tsunami di Jepun. Air juga mampu menggoyahkan kekuatan besi dengan mengaratkan struturnya. Setelah besi mulai berkarat, ia akan lebih rapuh untuk dipatahkan. Air juga mampu memadamkan api yang menular membakar bangunan.

Cuba kita bina rumah tanpa setitis air. Jangankan membina bangunan, hendak mengikat bata juga tidak akan terjadi. Begitulah pentingnya peranan air dalam menyepadukan antara kita. Air bisa melembutkan kalangan kita yang keras hatinya lantas menawan jiwa yang sombong dari menerima kebenaran. Terbukti sendiri dalam sirah Rasulullah S.A.W.. Kesantunan Rasulullah S.A.W. sendiri berjaya mengubah pendirian perempuan yahudi yang acapkali melemparkan najis dan segala kotoran saat Baginda melangkah ke masjid. Namun, tindakan Baginda bukanlah membalas kekerasan dengan kekerasan, namun kelembutan pilihan Baginda yang menunjukkan sikap yang bertentangan dari yang ditunjukkan oleh perempuan yahudi tersebut. Dan dengan kelembutan Baginda ini berjaya merubah tanggapan perempuan yahudi tersebut terhadap Rasulullah S.A.W.

Benar Firman ALLAH S.W.T. di dalam al-Quran, Sura An-Nahl ayat 125 yang bermaksud sebagaimana di bawah :
"Serulah (manusia) ke jalan Rabmu dengan hikmah (lemah lembut) dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik." (Q.S. 16 : 125)

Jangan kita menegah manusia dengan cara yang tidak dapat diterimanya, maksud saya dengan cara yang kasar. Cuba kita letakkan diri kita ditegur oleh orang lain dengan cara yang kasar. Kalau benar kita yang bersalah, namun kerana kekasaran yang dilontarkan itu membuatkan kita lebih jauh untuk menerima tegurannya. Begitu jugalah dengan orang lain. Tambahan bagi mereka yang mula mendekati kehidupan beragama. Jika penyampaian kita tidak kena dengan hikmahnya, dibimbangi orang yang asalnya tertarik akan berbolak balik hatinya menerima dakwah kita, lebih teruk lagi dia makin menjauh dari kebenaran. Jika ini berlaku, dabiklah dada kita sebagai pemfitnah agama! (Na'uzubillahi min zalik). Ini berdasarkan firman ALLAH S.W.T. di dalam Surah Ali Imran sebagaimana maksud ayat berikut :
"Maka disebabkan Rahmat daripada ALLAH, kamu berlaku lemah lembut terhadap mereka. Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentulah mereka akan menjauhkan diri dari sekelilingmu." (Q.S. 3 : 159).

Kesimpulannya, berlemah lembutlah kita dalam mengajak orang lain untuk sama-sama membentuk kesepaduan antara kita. Semoga dengan kelembutan kita mampu menarik lebih ramai untuk menguatkan negara kita, bahkan agama kita :) Renung-renungkan, Selamat Beramal :)

5 ulasan:

SaEidah SyamIelah berkata...

terima kasih ats perkongsian,,
kupasan y menarik..=)

musollahehsan berkata...

SALAM,
BERSAMA DENGAN SAUDARA ! AGAMA KITA MENGAJAK KITA BERSATU !

CECOMEL berkata...

Saeidah Saymlelah : Sama2 :)

MusollaEhsan : Terima kasih tuan :)

Car Loan Calculator berkata...

nic

CECOMEL berkata...

Terima kasih :)

 

Wat Kautri?

free counters

C.A. Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template