Rabu, 29 Disember 2010

Tazkirah #23 Tibi oh tibi

Banyak sangat cerita la ni hat dok ganyang golongan Agama. Kononnya hat pakai lebai korup lagi dari hat pakai kot. Ya, tak nafi ada, tapi, bukan semua. Hanya sekadar setitik dua nila yang rosakkan susu sebelanga. Dalam al-Quran sendiri ada sebut tentang golongan munafiq (Ulama'Suu') ini beserta ancamannya. Dan, hasil telahan dan tohmahan secara umum di dada media la ni, memberikan impak yang cukup besar terhadap tanggapan orang awam kepada insan yang 'berkatayap' (Orang 'Alim la). Kenapa tak dispesifikkan terus kepada pelaku yang bermasalah? Sebagai contoh, seorang ustazah membuat onar di tadika. Sedangkan hakikatnya seorang perempuan, yang bukan berkelulusan Pendidikan Islam, mengajar Pendidikan Islam di tadika, membuat onar dengan orang biasa. Kenapa tidak terpampang Guru Tadika tetapi Ustazah Tadika? Baru-baru ini pulak, terpampang lagi di media, Ustaz Cekelat (Bukan tajuk sebenar). Sebelum ini, cerita KarLiisya (Bukan nama sebenar jugak). Ya, memang wujud dalam realiti dunia, namun, apa niat didedahkan bicara-bicara seperti ini? Jawapannya, untuk menyedarkan, hakikatnya, ia menjadi tauladan, sekali gus, menjadi penggalak 'kejadah2' seperti ini untuk terus menjadi yang terhangat di dada akhbar. Sedarlah, petanda Akhir Zaman, Islam kan kembali dagang yang bermaksud Islam itu sesuatu yang asing sebagai mana ia mula-mula disebar oleh Nabi Muhammad S.A.W., ditentang habis-habisan. Kini, kita yang menjadi pemangkin hal ini terjadi. Ya, ia pasti berlaku seperti mana disabdakan oleh Nabi Muhammad S.A.W. sendiri dalam mafhumnya, umat Islam akhir zaman ibarat lauk yang dikelilingi manusia (orang kafir) yang terus-terusan meratah kita, bukti Islam itu kembali dagang. Cuma tempohnya telah dipercepatkan oleh kita sendiri yang menyerlahkan kedagangan Islam! Segala yang dilakukan bukan dicerminkan kepada si pelaku, tetapi kepada aga Islam itu sendiri. Adilkah kita? Tibi antara ulama' dunia sekarang, nah, jawablah!
Kita singkap kembali sejarah, kemunculan zaman gelap dalam peradaban Eropah adalah kerana kekuasaan pihak gereja yang menyimpang dan menggunakan kuasa sesuka hati lantas menjatuhkan peradaban mereka sendiri. Lalu muncullah pejuang-pejuang Renaissance seperti Niccolo Machiavelli 1469-1527 yang kononnya mengasingkan agama dari kehidupan seharian kerana agama hanya melembapkan hasil pendapatan dan kehidupan. Dan wadah Liberalisme ini yang dibawa ke negara kita untuk melucutkan individu beragama terutama agama Islam (Walan tardha 'ankal yahudu walan nasara hatta tattabi'a millatahum) dan Media-media yang memaparkan cerita-cerita beginilah pembuka-pembuka jalan segala ini tertunai. Sekadar tazkirah ringkas untuk renungan bersama.

p/s : Saya budak baru belajar. Dah sepuluh tahun belajar :-), tang mana silap tegur-tegurlah. Tapi pastikan ia silap :-D

1 ulasan:

min nor berkata...

cukup menarik...mgkin bley kluar kn cite2 yg terbaru dlm takzirah...kurang fahaman...

 

Wat Kautri?

free counters

C.A. Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template