Selasa, 7 Jun 2011

Tazkirah #58 Mana aci aku saja yang susah


Kenapa aku susah? Nak makan pun payah. Kenapa Tuhan jadikan aku lagu ni? Orang lain boleh senang-lenang nak kedarah apa pun boleh? (Na'uzubillah dari kita bercakap lagu ni).
Bait kata2 di atas mungkin ada yang pernah dengar. Susah. Biasalah. Di dunia ini variasi latar belakang manusia. Kadar bebanan juga berbeza. Jenis ujian juga berbeza. Baik, sentuh bab susah ni, orang mudah menyalahkan takdir, lemah sangat waktu mengenangkan nasib diri. Jadi masa lemah inilah syaitan masuk jarum. Yang bakal membawa kebinasaan kalau mangsanya lemah. Sebenarnya,
semua makhluk yang hidup di atas muka bumi ini, ALLAH S.W.T. telah nyatakankan di dalam al-Quran Surah as-Syams, ayat 7-10 sebagaimana di bawah :


Maksudnya : Dan jiwa serta (Tuhan) yang menyempurnakannya (terciptanya). Maka ALLAH mengilhamkan kepada jiwa itu jalan yang salah dan jalan yang benar (ketakwaannya). Sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu. Dan sesungguhnya rugilah orang yang mengotorinya. (Q.S. 91:7-10)

Terang-terangan yang ALLAH S.W.T. kurniakan akal yang bakal memandu kita untuk membuat pilihan semasa kita berada di persimpangan. Samada bersangka baik dengan Tuhan atau menyalahkan Rencana-Nya. Ya, segalanya telah termaktub sebelum kejadian alam tentang kita bermula di alam roh hingga terbit menjadi manusia langsung ke tanah bercuti seketika sebelum bangun semula menhadap Sang Pencipta untuk dihitung segala amalan. Namun, apakah erti kita dikurniakan akal? Akal ini berfungsi untuk kita berfikir baik buruk yang menghantui kita dalam apa sahaja hal yang kita tempuh. Hasil yang diperoleh kita pilih samaada berpandukan nafsu atau berbekalkan hidayah yang diberi-Nya, bertitik tolak atas kehendak kita, selari dengan catatan rentetan hayat kita di Luh Mahfuz.
Kita lihat sedikit pandangan Barat dalam Teori Humanistik (bukan saya menyokong barat, sekadar mencuri balik khazanah ilmu yang telah kita cetuskan dahulu), tokoh terkenal dalam teori ini, Abraham Maslow dan Carl Rogers berpendapat, manusia mempunyai keperluan dan keperluan asas yang sekiranya dipenuhi aspek tersebut, maka secara langsung ia akan memotivasikan diri manusia itu sehingga mampu mencapai peringkat yang lebih tinggi (nirwana/ kesempurnaan diri).
Kalau kita fikir, jika ALLAH S.W.T. buat semua di kalangan kita kaya, tidak ada yang miskin, maka tidak akan ada kolaborasi antara manusia. Yalah, bila masing2 dah serba cukup. Jadi kita lihat kembali realitinya, antara kita ada yang kaya dan ada yang tidak. Maka, yang miskin akan berkerja mencari rezeki di samping peluang pekerjaan yang ditawarkan oleh yang kaya, manakala hasil usaha yang miskin akan digunakan oleh yang kaya. SUBHANALLAH, cantik sungguh kitaran yan telah ALLAH S.W.T. rencanakan. Kalau semua kita boleh luangkan masa berfikir sejenak hanya tentang ini, maka yang susah tidak akan terus meratapi nasib yang menimpa dengan hanya usaha menerbitkan titisan air mata sahaja, namun mereka akan berusaha untuk bangun kembali dengan berusaha dengan apa sahaja peluang yang halal untuk memperbaiki diri dan keluarga mereka. Manakala yang kaya tidak akan terus mendabik dada membusungkan perut hayun sini sana lantas yang lain dipandang hina, sebaliknya yang kaya akan berusaha membantu yang miskin dengan memberi peluang kerja dalam apa sahaja ruang yang halal dan bukan mengaut harta kongsi sesama yang kaya kerana masing2 yang kaya sedar kalau yang miskin tidak turun ke bendang, yang miskin tidak menjaja di jalanan, yang kaya akan mati juga dalam kemewahan.

Renung2kan :)

Tiada ulasan:

 

Wat Kautri?

free counters

C.A. Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template