Selasa, 28 Jun 2011

Guru #4 Buku Serbaneka


Inovasi Pedagogi saya yang kedua bagi sesi Praktikum Fasa 3 ini diberi nama Buku Serbaneka. Ssebagai pengenalan, buku telah kita sedia maklum maksudnya ialah tempat yang digunakan sebagai catatan atau sumber maklumat bertulis. Serbaneka pula diambi dari gabungan dua perkataan iaitu serba yang bermaksud pelbagai dan aneka bermaksud banyak jenis. Dan hasil gabungannya saya jadikan Buku Serbaneka yang bermaksud Buku yang mempunyai maklumat bertulis atau gambar atau apa-apa sahaja yang direkoskan untuk kegunaan yang pelbagai. Kesimpulannya buku ini saya reka cipta untuk saya muatkan segala bahan pengajaran yang ringkas lalu menjadi bahan bantu mengajar saya. Ia direka dengan bentuk yang menarik dan mudah.
Tujuannya adalah supaya ia mudah di bawa ke mana-mana. Sebagai contoh untuk pengajaran saya bagi langkah set induksi, saya ingin memperkenalkan konsep puasa, saya hanya selitkan gambar makanan yang terda
pat pangkah di atasnya. Maka melalui gambar yang saya muatkan dalam buku ini akan saya adakan sesi soal jawab dengan murid. Sebelum itu, saya sembunyikan buku ini bagi tujuan dicari oleh murid. Secara tidak langsung ia membuatkan murid saya bergerak untuk mencarinya dan dalam amas yang sama, berlakulah gabung jalin dengan Pendidikan Jasmani yang memperuntukkan pergerakan murid di dalam pengajaran saya. Di samping itu murid akan bersemangat untuk mencari dan setelah dijumpai murid akan bersoal jawab dengan guru tentang isi yang terkandung di dalamnya. Secara tidak langsung, guru dapat menerapkan nilai rasional melalui soal jawab antara guru dan murid dan jawapan yang betul dari murid akan diiktiragf dan diberikan penghargaan oleh guru.
Bagi pengajaran al-Quran pula, sebagai mana kebiasaan
di dalam rancangan pengajaran harian dalam langkah pengajaran yang pertama selepas set induksi, guru akan memperkenalkan kalimah-kalimah dari surah yang diajarnya yang mempunyai kaitan dengan isi pengajaran guru sebagai pengenalan sebelum guru memperkenalkan surah yang akan dipelajari murid. Jadi, kalimah-kalimah ini akan dimuatkan ke dalam buku ini dan murid tertentu akan membukanya dan menyebut kalimah yang terpapar dan seterusnya murid-murid yang lain akan turut menyebut kalimah tersebut. Jadi dalam masa yang sama guru dapat menerapkan nilai hormat-menghoramti dalam diri murid dengan menghormati dan menuruti sebutan kalimah rakan mereka yang menyebut kalimah. Selain itu, murid sendiri dapat merasa untuk menyentuh dan menggunakan buku serbaneka tersebut. Maka, minat murid dan semangat mereka untuk menggnakan bahan bantu tersebut akan meningkat dan masing-masing ternanti-nanti giliran mereka.
Selain itu, semagat inkuiri murid juga dapat ditimbulkan dengan guru menggunakan buku ini dan mengaplkasikan penggunaannya dengan melakukan silap mata. Hal ini disebabkan, buku ini mempunyai ruang untuk menyeluit nota atau helaian gambar dalam kuantiti melebihi sehelai kertas. Jadi guru akan meletakkan helaian bahan secara bertindan dan memaparkannya dengan menyembun
yikan kertas yang baru di hadapan bahan yang mula-mula ditunjukkan.

Tiada ulasan:

 

Wat Kautri?

free counters

C.A. Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template