Isnin, 13 Jun 2011

Tazkirah #60 Malu Menipu

Muslihat, helah, tipu muslihat, tipu daya, tipu helah, tipu belit, perdaya, bohong, temberang, dusta, akal, auta, olok-olok, lebun, tokoh, kecoh, kecong, kecek, kelong, kacung, kicau, kicu, tangguk, cong, kelentong, borak, bongak, kidab, lolok, lontak, dengkul, kizib, merakah . Fuh! Banyaknya. Apapun, sebutlah yang mana satu, maksudnya tetap sama iaitu perbuatan curang atau kata-kata dusta untuk menyesatkan orang (Kamus Dewan Edisi 4).

Ada suatu kisah yang Nabi Ibrahim a.s. malu kerana pernah menipu. Ada tiga situasi. Baginda bersalasilah dari susur galur Nabi Nuh a.s. melalui ayahnya Azar bin Sam bin Nuh tidak pernah menipu melainkan dalam tiga perkara.

Pertama : Menjadi kebiasaan rakyat babilion di bawah pemerintahan Raja Namrud untuk keluar pada hari tertentu, keluar kota dengan membawa bekalan yang banyak dan meraikannya di suatu padang terbuka bersama-sama bagi menghormati hari-hari suci tersebut. Ketika itu, Nabi Ibrahim a.s. menyatakan untuk menguzurkan diri keluar atas alasan bahawa dia sakit. "Maka Bagaimana fikiran kamu pula terhadap Allah Tuhan sekalian alam?"(Q.S. 37 : 89). Maka terlepaslah Nabi Ibrahim a.s. dari turut serta merayakan sesuatu yang mungkar.

Kedua : Susulan situasi di atas, kota tersebut lengang, sunyi sepi kerana masing-masing telah keluar dari kota. Kesempatan ini diambil oleh Nabi Ibrahim a.s. yang merencanakan sesuatu untuk menafikan sembahan ayahnya dan orang lain yang salah iaitu menyembah sesuatu yang tidak dapat memberikan sebarang manfaat atau kesan tetapi dijadikan sembahan sedangkan berhala-berhala itu terhasil dari tangan-tangan mereka sendiri. "Ketika ia berkata kepada bapanya:" Wahai ayahku, mengapa ayah menyembah benda Yang tidak mendengar dan tidak melihat serta tidak dapat menolongmu sedikitpun?" (Q.S. 19 : 42). Maka Nabi Ibrahim a.s. telah menghancurkan semua berhala-berhala yang terdapat di situ melainkan satu berhala yang paling besar, paling utuh dan paling agam binaannya dengan disangkutkan kapak yang digunakan untuk menghancurkan berhala-berhala yang lain. Sekembalinya penduduk babilion, semua terkejut dan tertanya-tanya angkara siapa yang berani merubah sembahan-sembahan mereka menjadi hancur dari bentuk asal. Dan ada seorang yang menyampaikan si pelakunya adalah Nabi Ibrahim a.s., maka dihadapkan Baginda di khalayak ramai. Setelah diajukan samada Nabi Ibrahim a.s. yang bertanggungjawab, saat inilah yang diambil Baginda untuk mematahkan soalan yang diajukan. Baginda menyuruh mereka bertanyakan berhala yang paling besar kerana padanya kapak yang tersangkut dan keadaannya yang sedikit pun tiada cacat cela. Kusut kepala yang hadir untuk membenarkan sesuatu yang tidak masuk akal. Mereka menjawab yang mana mungkin binaan itu hidup dan bisa melakukan yang sedemikian. Peluang ini digunakan Baginda untuk sekali lagi membenam pemikiran kolot kaum musyrik itu dengan menyatakan mengapa masih disembah sesuatu yang tidak memberi manfaat dan mudharat. "63. ia menjawab: "(Tidak) bahkan Yang melakukannya ialah (berhala) Yang besar di antara mereka ini! maka Bertanyalah kamu kepada mereka kalau-kalau mereka dapat berkata-kata". 64. maka mereka (penyembah berhala) kembali kepada diri mereka (memikirkan hal itu) lalu berkata (sesama sendiri): "Sesungguhnya kamulah sendiri orang-orang Yang zalim". 65. kemudian mereka terbalik fikirannya kepada kesesatan, lalu berkata: "Sesungguhnya Engkau (hai Ibrahim), telah sedia mengetahui Bahawa berhala-berhala itu tidak dapat berkata-kata (maka betapa Engkau menyuruh Kami bertanya kepadanya)?" 66. Nabi Ibrahim berkata: "Jika demikian, Patutkah kamu menyembah Yang lain dari Allah sesuatu Yang tidak dapat mendatangkan faedah sedikitpun kepada kamu, dan juga tidak dapat mendatangkan mudarat kepada kamu? 67. "Jijik perasaanku terhadap kamu dan apa Yang kamu sembah selain Allah! maka mengapa kamu tidak mahu menggunakan akal fikiran kamu?""(Q.S. 21 : 63-67)

Ketiga : Setelah melihat keadaan menjadi kurang aman untuk Baginda meneruskan dakwah, Nabi Ibrahim a.s. berpindah ke negeri Syam bersama isterinya Sarah. Namun negeri itu mempunyai seorang raja yang zalim yang akan meperisterikan isteri orang yang cantik. Setelah terpandang isteri Nabi Ibrahim a.s., si raja bertanyakan samada susuk tubuh itu isterinya atau tidak. Sekiranya Nabi Ibrahim a.s. menjawab 'ya', maka akan diambillah isteri Baginda. Maka, Baginda menjawab bahawa susuk tubuh itu adalah saudaranya. Maka terlepaslah Baginda dan isterinya daripada kekejaman si raja.

Namun ditegaskan ketiga-tiga situasi bohong di atas membuatkan Nabi Ibrahim a.s. malu denan dirinya. Sedangkan ketiga-tiganya masing-masing bertujuan menjaga akidah, menyebarkan dakwah dan menyelamatkan maruah. Cerminkan diri kita. Dalam sehari sahaja sudah berapa kali kita berbohong kepada yang lain? Renung-renungkan :)

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

selepas saya nampak huruf2 yang sibuk mengejar cursor saya, saya rasa terganggu dan saya pun batalkan hasrat untuk membaca artikel tuan.

 

Wat Kautri?

free counters

C.A. Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template