Jumaat, 21 Januari 2011

Tazkirah #36 Belon & Kita


Betui ka tajuk ni? Apa kaitan kita dengan belon? Perut ibarat belon ka? Ka kepala belon? He3x. Sebenaqnya bukan pasai belon, saya nak cerita pasai jiwa kita yang saya umpamakan sebagai belon. Sebelum kita tiup, ia dalam keadaan biasa, masih elastik dan diisi sebarang masalah. Tetapi, bila kita tiup, perlahan-lahan belon itu membesar. Tiup lagi, besar lagi. Lagi tiup, lagi besar. Tapi, kelastikan belon ada hadnya. Setelah kita tiup lagi dalam hal keadaan belon tu pulak dah merenin-renin (ni loghat Utara, buka kamus kalau nak tau makna),
.
.
.
.
.
.
.
.
.
POMMMM!!!!!!!KEBABOM!!!!!!! Meletup suda!.

Jadi apa kaitannya dengan jiwa kita? Kaitannya adalah, jiwa kita, kita isi dengan masalah. Saban hari ada sahaja masalah yang kita terima sedang kita asyik memendam segala masalah yang dihadapi bermula dari yang sebelum ini. Kita pendam, sampai suut tak cerita kat orang lain. Koi sehari koi banyak yang kita pendam. Sampai satu tahap, jadi macam belon tu la, meletup! Natijahnya, tu yang duk jadi gila, isin, mereng cakap sorang2, kemurungan dan macam2 masalah yang melibatkan psikologi. Mengamuk tak tentu kalu. Sepak terajang orang nu, nak takek oang ni.

Dah tu, kita nak buat gena nak elak masalah2 kita? Banyak cara sebenarnya. Antaranya, luahkanlah masalah yang kita hadapi kepada orang yang kita yakin dengan dia. Susah2 cari ja kaunselor (orang yang ahli dalam bidang ni). 'Alaikum Bil Jamaah. Ni antara hadis Rasulullah S.A.W. (awkama Qal-seperti yang telah saya terima dari guru saya). Mafhumnya, kita mestilah dalam jemaah. Nak mudah faham lagi, kita ni tak boleh duk sorang2. Kena berkawan. Berkawan pulak, cari hat mursyid, hat boleh bantu, bimbing kita untuk dekat dengan ALLAH S.W.T. Dan banyak lagi cara mengurus stress cara Islami. Ni saya letak link individu hat dah tulis entri pasal urus stress cara Islami.

Sekian sahaja, renung2kan dan selamat beramal :-)

Psst : Maaf, lambat2 post entri baru, kekadangsampai tak post dua tiga hari, sibuk sikit kadang2 tu.

8 ulasan:

princeduyong berkata...

perkongsian yang bagus...

areripe berkata...

oww, beginilah selalunya cinta....
hehe!

CECOMEL berkata...

priceduyong : Sama2 :)

areripe : He3x.

ijatnuar87 berkata...

entri yang menarik...hehehe...bagus nih....hehehhe

Tanpa Nama berkata...

Alya : very nice post...

CECOMEL berkata...

ijatnuar87 : Jazakallah khair jaza'

Alya Maisarah : Jazakillah Khair Jaza'


Sama2 kongsi ilmu. Tu adaptasi nota kuliah :)

Nizam berkata...

nice entri....

CECOMEL berkata...

:) Thanx.

 

Wat Kautri?

free counters

C.A. Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template